tellervos

Alla inlägg under januari 2013

Av Maria Haglund - 15 januari 2013 16:57

Visst är det märkligt att det snöar fast det är så kallt (-10 grader) ........

Vis av erfarenhet har jag börjat träna Shoggi precis så som jag har tjatat om i flera år men inte gjort. 

Korta, korta pass och stärker hans självförtroende med att vara TYDLIG i mina signaler till honom.

Visst är det märkligt att man inte lyssnar på sig själv.

Trizz fyllde hela 1 år igår och vi sjöng för honom...lr jag gjorde det iaf. Han fick en tårtfrukost av Nordic.... och en vaccinationsspruta..å det var tack vare honom själv. Fylla år på den dagen veterinären har drop-in...pucko! Åsså slogs han med en toarulle, det var papper i hela huset (tom i sängen under täcket) utom på toan givetvis.

Svea spräckte läppen förut så det va blod överallt......man kan ju börja fundera -vad har jag för hundar??

Inte kan det bero på mig!!

Visst är det märkligt hur man kan påverka djur med sin egen personlighet!

I hundvärlden finns det många starka viljor, vi är bara sådana, annars skulle det inte finnas tävlingar i olika grenar.

Det är tråkigt när det går till ytterligheter och personangrepp.

Det är ju vårt intresse som för oss tillsammans!!

Visst är det märkligt!

 

"Möt alla människor med öppet hjärta

och försök alltid förstå INNAN du 

försöker bli förstådd.

Det skapar samörståndoch en gynnsam kommunikation."

 

Love Maria

 

Av Maria Haglund - 5 januari 2013 17:03

Ja, då blev ribban satt idag....Trizz mitt lilla elände sköter sig i vallhagen. Han bara kan detta med vallning så jag var tvungen fråga uppfödaren, Karin, när kommer felen? Hur kan det bara vara så här?

Shoggi har lärt sig att snipa in som vi jobbar på att JAG ska bli bättre/snabbare på att påminna honom var han ska befinna sig gentemot fåren.

Detta har jag lärt Shoggi pga min okundskap gällande vallning, som tur är har jag en sån hund som gör att jag fokusera på felbeteendet. Han är aldrig dum i fårhagen.


Nu är det Svea och jag som ska ha lite kvalitetstid/tjejsnack om balsam, schampo, kammar, borstar och klotänger. Även lite planering i kalendern...tror att vi ska åka på Norska Briardspecialen.


"Ab imo pectore"


Kram Maria

Av Maria Haglund - 4 januari 2013 21:38

Nu är det nytt år med nya mål och visioner.

Som tur är när man har hund och ett tävlingsintresse finns det alltid något man har att göra.

Mina mål 2013

Svea ska ev. ställas ut framför allt kommer jag att följa hennes barn. Det ska bli mycket spännande! Jag har sett några av dem och de är vansinnigt snygga !

Svea mår för övrigt mycket bra och hennes matte ser till att hon inte blir för tjock. Hon har fått ett vansinnigt matbegär efter operationen......hon "snor" allt hon ser..dvs om inte Trizz hinner före.


Shoggi ska göra vallhundsprovet iår och så förhoppningsvis kanske Lydnadsklass 3.


Trizz ska börja valltränas så får vi se hur den lilla omogna stinkbomben beter sig i hagen med fåren.


Min personliga utveckling som jag började jobba med 12-12-2011 fortsätter och jag hoppas jag kommer ikapp den vanliga utvecklingen i år.

Det har varit ett lärorikt år som har gett mig hårda snytingar, men även gett mig insikt i att leva.

Det tråkiga i kråksången är att jag har blivit skeptisk och har svårt att lita på människor.

Därför vill jag tacka dem som stöttat mig i soppan ni är inte många men ni vet min historia nu. Jag uppskattar er mer än vad ni tror.

Well, well jag är arbetslös, huset ligger ute till försäljning....jag har inte en susning vad som händer eller vart jag ska bo när huset är sålt. Lite skrämmande men även spännande.


"Ta vara på dagen, den kommer inte igen"


Love/Maria

Ovido - Quiz & Flashcards